Betaling af gebyrer og regninger 

17.01.21
Betaling af biblioteksgebyrer og regninger ændres pr. 17. januar 2022. Betaling overgår til selvbetjeningsløsningen ’Mit Betalingsoverblik’.

Du får stadig et overblik over din biblioteksgæld til Aarhus Bibliotekerne via din lånerstatus på aakb.dk eller via appen ’Biblioteket’, hvor der vil være et link til betaling. 

I din lånerstatus går linket til betaling til selvbetjeningsløsningen ’Mit Betalingsoverblik’, som administreres af Aarhus Kommune. I ’Mit betalingsoverblik’, kan du se om du skylder Aarhus Kommune penge, og du kan betale din gæld med betalingskort og MobilePay.
Find mere info om 'Mit Betalingsoverblik' her.

Betaling via ’Mit Betalingsoverblik’ kræver, at du logger dig på med dit NemID. Har du ikke NemID eller er fritaget for digital post, vil du modtage en faktura på girokort med posten. 

Hvorfor overgår bibliotekerne til ny betalingsløsning?

Formålet med den nye betalingsløsning er at samle alle betalinger til kommunen ét sted. Det giver et fuldt overblik over kommunens tilgodehavender, hvilket er lettere at administrere. 

Unge under 18 år med NemID

Er du under 18 år og har NemID, kan du ikke betale via 'Mit Betalingsoverblik'. Din biblioteksgæld overgår til den økonomisk ansvarlige for dig, det vil sige dine forældre eller din værge.

Faktura i eBoks

Vær opmærksom på din eBoks. Når du har overskredet en afleveringsfrist, vil du med det samme kunne se din biblioteksgæld i din lånerstatus på bibliotekernes hjemmeside, i appen 'Biblioteket' og på 'Mit Betalingsoverblik'.
I løbet af samme dag, vil du modtage en faktura i din eBoks. Her kan du også finde din betalingsfrist. Det er vigtigt du overholder betalingsfristen for at undgå rykkergebyrer. 

Betaling på to måder - i en overgang

I en kort overgangsperiode, kan du opleve at skulle betale biblioteksgæld på to forskellige måder. I din lånerstatus kan der være både et link til betaling via ’Mit Betalingsoverblik’ samt et link til betaling direkte på siden. Alt efter hvornår materialerne er lånt og afleveringsfristen er overskredet. På sigt vil du kun opleve betaling via 'Mit Betalingsoverblik'.

Kontantbetaling

Fra den 17. januar 2022 kan du ikke længere betale biblioteksgebyrer på Hovedbiblioteket i Dokk1. Al betaling af gebyrer og regninger skal foregå via ’Mit Betalingsoverblik’ eller via girokort, hvis du er fritaget for digital post eller ikke har NemID.

Erstatninger

Fra den 17. januar 2022 tilbagebetaler Aarhus Bibliotekerne ikke længere beløb for erstattede materialer. Beskadigede og / eller bortkomne materialer, der er erstattet, vil i givet fald tilhøre dig.

Betaling til NemBS - pas og kørekort

NemBS på bibliotekerne i Gellerup, Højbjerg, Lystrup, Risskov, Viby og Åby modtager betalingskort, og der kan betales med MobilePay.. 

Rådgivning og kontakt

Det er vigtigt, du betaler gebyrer og regninger med det samme for at undgå rykkergebyrer. Hvis du ikke kan betale din regning, skal du hurtigst muligt kontakte Opkrævningen i Aarhus Kommune. 
Har du spørgsmål til dine gebyrer eller regninger, skal du ligeledes kontakte Opkrævningen i Aarhus Kommune. Find mere info og kontaktinformationer her.

Takster

Takster for overskridelse af lånetiden er uændrede. Se takster her.

Undgå gebyrer 

Du kan altid få et overblik over dine lån med afleveringsfrister samt forny dine lån via hjemmesiden aakb.dk eller via appen ’Biblioteket’. Læs mere om fornyelser her.

Påmindelser om afleveringsfrist

Hvis vi kender din e-mail og dit mobilnummer, kan du få påmindelser 3 dage før lånetiden udløber på mail og/eller på SMS. Læs mere om meddelelser fra Aarhus Bibliotekerne her.
OBS! Husk at opdatere din profil, hvis du skifter e-mail eller mobilnummer.

FAQ

Under FAQ om gebyrer og regninger kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål.

Tags